Het Oost-Vlaamse snoepjesbedrijf Finex zet kapitaal open voor Koekjes telg Peter Destrooper en BNP Paribas Fortis Private Equity

Heritage Food Brands, de commerciële afdeling van de Oxygenium Holding, heeft de Oost-Vlaamse producent van kwaliteitssnoep Finex overgenomen.

Aquis trad op als adviseur van de verkoper en onderstreept hiermee zijn expertise in de voedingssector en zijn ervaring om familiebedrijven door een verkooptraject te loodsen en van een nieuwe strategische toekomst te verzekeren.

Finex is gevestigd in Evergem en maakt al bijna 80 jaar 450 unieke soorten snoep waaronder gummiberen, drop en andere confiserie voor retailers en bedrijfsklanten. Finex levert vandaag producten en diensten aan meer dan 80 klanten in Europa, de VS en Azië.

Heritage Food Brands, dat onder de holding Oxygenium valt, werd in 2015 opgericht door Peter Destrooper - de vroegere topman van de gelijknamige koekjesfabrikant- en de ondernemer Wim Van Roy. Met hun uitgebreid netwerk in de retailsector kunnen zij ondersteuning bieden aan de groei en ontwikkeling van Finex.

De overname van Finex door Heritage Food Brands is een strategische stap voor beide partijen. Voor Heritage Food Brands biedt de overname de mogelijkheid om haar marktpositie in de Internationale snoepmarkt te versterken. Voor BNP Paribas Fortis Private Equity, dat ook deelnam aan de overname, biedt de overname de mogelijkheid om te investeren in een performant bedrijf met een bewezen trackrecord.


Hierbij het volledig artikel dat verscheen in De Tijd op 05/01/2024:

Het Oost-Vlaamse snoepbedrijf Finex maakt al bijna tachtig jaar gummiberen, drop en andere confiserie voor retailers en bedrijfsklanten. Nu de investeringsvehikels rond BNP Paribas Fortis en de koekjestelg Peter Destrooper in het kapitaal stappen, schroeft het familiebedrijf zijn ambities op.

'Wist je dat een aardbeisnoepje in zowat elk land een andere smaak en kleur heeft?', vraagt topman Tom Vandecasteele als hij wil uitleggen wat het 'snoepgoed op maat' dat zijn familiebedrijf Finex produceert nu precies inhoudt. 'Een kind in Zuid-Europa proeft andere aardbeien dan een in België. Wij kunnen ons aan al die voorkeuren aanpassen. Op onze site in Evergem maken we 450 unieke soorten snoep.'

Een bekende naam is Finex niet, maar het Oost-Vlaamse bedrijf maakt al sinds 1947 aardbeisnoepjes, gummiberen, drop en andere soorten confiserie voor retailers en bedrijfsklanten. 'Denk aan supermarkten die een eigen merk van snoepjes op de markt willen brengen', zegt Vandecasteele. 'Maar het kan evengoed gaan om premiummerken die een gamma suikervrije snoep willen aanbieden.'

Een kind in Zuid-Europa proeft andere aardbeien dan een in België. Wij kunnen ons aan al die verschillende voorkeuren aanpassen.

Deel opX (Twitter) TOM VANDECASTEELE TOPMAN SNOEPFABRIKANT FINEX

Finex werkt ook in opdracht van groothandelaars die producten leveren aan bioscopen en zelfs apotheken. 'We kunnen bijvoorbeeld vitamines toevoegen aan pastilles die daar worden verkocht', zegt Vandecasteele.

Finex levert vandaag producten en diensten aan meer dan tachtig klanten in Europa, de VS en Azië. 'Maar op de wereldwijde markt zijn we nog altijd een heel kleine speler', zegt Vandecasteele.

Netwerk

Om daar verandering in te brengen, haalt het familiebedrijf nieuwe aandeelhouders aan boord: BNP Paribas Fortis Private Equity, de investeringstak van de bank, en Oygenium, de holding rond Peter Destrooper - de vroegere topman van de gelijknamige koekjesfabrikant - en de ondernemer Wim Van Roy. Hoeveel beide partijen investeren, en welk belang ze exact in Finex nemen, wordt niet bekendgemaakt.

'Destrooper en Van Roy beschikken over een uitgebreid netwerk in de retailmarkt. Dat kan ons helpen verder te groeien en nieuwe productielijnen te ontwikkelen', zegt Vandecasteele. Overnames kunnen in de toekomst, maar lijken niet per se een must. 'Organische groei is toch nog altijd prettiger.'

Finex is de negende deal van BNP Paribas Fortis Private Equity sinds 2023. Als we de zes fondsen waarin de groep is gestapt meetellen, heeft de totale investeringsportefeuille van het BNP Paribas Fortis-vehikel nu een omvang van bijna 800 miljoen euro. Tegen eind 2025 zou dat moeten aandikken tot zo'n miljard euro.

Bron: https://www.tijd.be/ondernemen/voeding-drank/oost-vlaamse-gummibeer-wil-steviger-staan-op-snoepmarkt/10517454.html